info@ergotherapy-kalymnos.gr

22430 50563 69457 26824

ΔΕΠ(Υ)

Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα

Πρόκειται για ένα σύνδρομο νευρολογικής φύσεως και γενετικής αιτιολογίας.

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) - διεθνώς Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) - είναι μια από τις συχνότερες νευροβιολογικές διαταραχές της παιδικής ηλικίας, η οποία συνεχίζεται, κατά ένα σημαντικό ποσοστό, και στην ενήλικη ζωή.

Τα συμπτώματα του συνδρόμου συνήθως ξεκινούν στην προσχολική ηλικία και πρέπει να διαρκούν τουλάχιστον έξι μήνες. Υπάρχει περίπτωση να δημιουργηθεί σύγχυση με την επιθετική συμπεριφορά ή κάποιες άλλες δυσκολίες, οι οποίες είναι φυσιολογικές. Το συμπέρασμα είναι ότι θα πρέπει να υπάρχει σωστή αξιολόγηση των παιδιών και να αντιμετωπιστούν ορθά, με βάση κλινικές οδηγίες.


Τα βασικά συμπτώματα είναι τα εξής

  1. Απόσπαση - Διάσπαση Προσοχής
  2. Παρορμητική συμπεριφορά
  3. Ψυχική και σωματική εγρήγορση

Η συμπτωματολογία που εμφανίζει το παιδί είναι

(α) Ελλειμματική προσοχή

Έλλειψη εστίασης της προσοχής, απροσεξία και μη οργάνωση στις εργασίες, ακόμα και στο παιχνίδι και στις καθημερινές του δραστηριότητες.
Όταν κάποιος του απευθύνει το λόγο, μπορεί να δώσει την εντύπωση ότι δεν τον άκουσε.
Απώλεια απαραίτητων αντικειμένων.
Δεν ακολουθεί τις οδηγίες που πρέπει όσον αφορά στις σχολικές εργασίες και γενικότερα στα καθήκοντα τα οποία του έχουν ανατεθεί, χωρίς όμως αυτό να οφείλεται σε αδυναμία κατανόησης ή κάποια δυσλειτουργία στη συμπεριφορά.
Αποσπάται εύκολα η προσοχή του από εξωτερικά ερεθίσματα.
Δείχνει απρόθυμο για εργασίες με έντονη διανοητική δραστηριότητα.

(β) Υπερκινητικότητα

Υπερβολική κίνηση

Τρέχει και κινείται υπερβολικά σε χώρους που προσφέρονται για τέτοιες κινήσεις(οι έφηβοι-ενήλικες περιορίζονται σε ψυχική εγρήγορση).

Σηκώνεται από το Θρανίο

Σηκώνεται από τη θέση ή το θρανίο του ενώ δεν θα έπρεπε

Κινεί νευρικά τα χέρια

Κινεί νευρικά τα χέρια του, στριφογυρίζει αμήχανα στη θέση του, κουνάει τα πόδια του

Δεν έχει υπομονή

Δεν του αρέσει να βρίσκεται για μεγάλο χρονικό διάστημα σε ένα μέρος.

Δυσκολία σε δραστηριότητες

Έχει δυσκολία στο να λάβει μέρος σε δραστηριότητες που απαιτούν ηρεμία.

Μιλάει υπερβολικά

Μιλάει υπερβολικά τόσο σε κανονικές συζητήσεις όσο και σε περιπτώσεις που δεν θα έπρεπε.

(γ) Παρορμητικότητα

Δυσκολεύεται να περιμένει τη σειρά του. Απαντάει σε ερωτήσει πριν αυτές ολοκληρωθούν.
Θέλει να επιβάλλει την παρουσία του (σε ομαδικά παιχνίδια)

Διαγνωστικά κριτήρια ΔΕΠΥ

Από τα παρακάτω κριτήρια, θα πρέπει να εμφανίζονται οχτώ από τα δεκατέσσερα, σε διάρκεια παρακολούθησης 6 μηνών:

Κινεί συνεχώς χέρια και πόδια με νευρικές κινήσεις, στριφογυρίζει στην καρέκλα του
Δυσκολεύεται να παραμείνει στη θέση του στην τάξη
Εύκολα διασπάται η προσοχή του από εξωτερικά ερεθίσματα
Δυσκολεύεται να περιμένει τη σειρά του στα παιχνίδια ή στις ομαδικές δραστηριότητες
Δυσκολεύεται να παίξει ήρεμα
Εμπλέκεται τακτικά σε επικίνδυνες δραστηριότητες χωρίς να σκέφτεται τις συνέπειες, χωρίς έλεγχο
Διακόπτει ή παρεμβαίνει ενοχλητικά στους άλλους τακτικά
Δυσκολεύεται να συμμορφωθεί με οδηγίες που του δόθηκαν (όχι επειδή δεν τις κατάλαβε ή από εναντιωματική συμπεριφορά) π.χ. δεν καταφέρνει να τελειώσει μικροδουλειές
Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί σε μια δουλειά (μάθημα) ή παιχνίδια που απαιτούν προσοχή
Συχνά απαντάει πριν την ολοκλήρωση μίας ερώτησης
Συχνά μεταπηδά από μια δραστηριότητα που δεν τέλειωσε , σε άλλη.
Συχνά μιλάει συνεχόμενα
Φαίνεται να αποσπάται και να μην προσέχει αυτά που του λένε τακτικά
Χάνει τακτικά διάφορα πράγματα, βασικά για αυτόν στις δουλειές και δραστηριότητες του στο σχολείο / σπίτι (π.χ. παιχνίδια, μολύβια κ.α.)

Από τα παραπάνω κριτήρια, θα πρέπει να εμφανίζονται οχτώ από τα δεκατέσσερα, σε διάρκεια παρακολούθησης 6 μηνών



Κλείστε σήμερα την πρώτη δωρεάν αξιολόγηση

Και ενημερωθείτε για τη δική σας περίπτωση...

Αντιμετώπιση και θεραπεία

Η ΔΕΠΥ διακρίνεται για τα πρωτογενή συμπτώματα, (απροσεξία, παρορμητικότητα, υπερκινητικότητα), όπως επίσης και για τα δευτερογενή ( χαμηλή σχολική επίδοση, χαμηλή αυτοεκτίμηση, δύσκολη συμπεριφορά), τα οποία ευθύνονται για πολλές δυσκολίες στο παιδί.

Η θεραπεία για την αντιμετώπιση των παιδιών με ΔΕΠ-Υ πρέπει να έχει πολλές πλευρές. To συναίσθημα το οποίο αισθάνεται ένα παιδί, είναι αυτό της επίκρισης. Είναι πρέπον να απαλλαγεί από αυτό και να αισθανθεί αποδοχή, ούτως ώστε να μην αποχωρήσει από το σχολείο, όπως επίσης θα πρέπει να αναπτύξει εξωσχολικές δραστηριότητες.

Κατόπιν, θα πρέπει να αισθανθεί ότι υπάρχουν όρια, τα οποία μπορεί να τηρήσει και να λειτουργούν στο σχολείο και στο σπίτι. Απόρροια αυτού, είναι η συμβουλευτική προς τους γονείς. Πιο συγκεκριμένα, η τροποποίηση συμπεριφοράς και η ψυχοκινητική εκπαίδευση, μπορούν να βελτιώσουν την κατάσταση

Η φαρμακευτική αγωγή μπορεί να θεωρηθεί απαραίτητη σε μερικές όμως περιπτώσεις, κατόπιν της κρίσης ενός παιδοψυχιάτρου ή παιδονευρολόγου, μολονότι δεν είναι επιθυμητή η χρήση φαρμάκων από παιδιά. Ένας τρόπος αντιμετώπισης, ο οποίος φαίνεται να σημειώνει αρκετή επιτυχία, είναι οι συμπεριφοριστικές μέθοδοι τροποποίησης της συμπεριφοράς, οι οποίες εφαρμόζονται από τους γονείς και τους δασκάλους.

Η σωστή αξιολόγηση του παιδιού, συμβάλλει στην κατάλληλη διάγνωση και θεραπεία. Κατά την αξιολόγηση οι γονείς θα πρέπει να έρθουν σε επικοινωνία με το σχολείο του παιδιού, ούτως ώστε να ενημερωθούν για την πρόοδό του, τις όποιες μαθησιακές δυσκολίες προκύπτουν, καθώς και για το αν υπάρχουν ομοιογενή προβλήματα μεταξύ σπιτιού και σχολείου. Για να καταστούν αυτά δυνατά, μία πρώτη προσέγγιση θα μπορούσε να είναι η δημιουργία ενός σταθερού εκπαιδευτικού προγράμματος, εξατομικευμένο με τις ικανότητες και δεξιότητες του παιδιού.

Αν υπάρχει απαίτηση από το παιδί για μία αναλυτικότερη προσέγγιση, όσον αφορά στις γνωστικές του ικανότητες, η κατάλληλη μέθοδος είναι το ψυχομετρικό τεστ, το οποίο εκτελείται από σχολικούς και κλινικούς ψυχολόγους.


Η τεκμηρίωση της διάγνωσης της ADHD γίνεται συνήθως από ένα παιδοψυχίατρο, λαμβανομένων υπ' όψιν των πορισμάτων των δασκάλων και των σχολικών ψυχολόγων. Μια πλήρης αξιολόγηση του παιδιού με ΔΕΠΥ περιλαμβάνει: λήψη ιστορικού, συνεντεύξεις με το παιδί, παρατήρηση συμπεριφοράς, ειδικά tests, ερωτηματολόγια για γονείς , δασκάλους και συνομηλίκους, Νευρολογικές εξετάσεις

Προτεινόμενες μέθοδοι εφαρμογής εκπαιδευτικών σε μαθητές με ΔΕΠΥ

Όταν αλληλεπιδρούμε με ένα παιδί με ΔΕΠ-Υ, θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με τις παρατηρήσεις. Μία καλύτερη παρέμβαση γίνεται χωρίς τη λεκτική μέθοδο, αλλά με κινήσεις, όπως νεύματα, σύμβολα κ.τ.λ. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται μία αποδοτικότερη επικοινωνία.
Παρακάτω θα βρείτε μία σειρά από προτεινόμενες μεθόδους που εφαρμόζονται από εκπαιδευτικούς προκειμένου να κάμψουν τα συμπτώματα ενός μαθητή με ΔΕΠΥ:

Να δίνει άδεια στον μαθητή να κάθεται όπως εκείνος επιθυμεί.
Να τον βοηθήσει να μάθει μεθόδους με τις οποίες μπορεί να αυτοσυγκρατείται.
Να θυμίζει στον μαθητή ότι θα πρέπει να ελέγχει την εργασία του όταν την ολοκληρώνει.
Να προβαίνει στην ενθάρρυνση επιθυμητών συμπεριφορών με θετικά σχόλια μέσα στην τάξη και να μη δίνει σημασία στην ανεπιθύμητη συμπεριφορά όταν δεν είναι σοβαρή.
Να αναθέτει ηγετικές δραστηριότητες στον μαθητή.
Να του δίνει τη δυνατότητα να επιτύχει, χωρίς να τον τιμωρεί για τα γράμματα που κάνει.
Να επιτρέπει στο μαθητή να έχει περισσότερο χρόνο όταν διαβάζει και κάνει εργασίες και να μη δείχνει αυστηρότητα στη βαθμολόγηση.
Να έχει ήρεμο τόνο φωνής, ειδικά όταν ο μαθητής νιώθει εκνευρισμό.
Να προτρέπει το παιδί να συναναστρέφεται με τους συμμαθητές του.
Όσον αφορά στις εργασίες για το σπίτι, θα πρέπει να δίνει συμπληρωματικές οδηγίες.
Να χρησιμοποιεί μεθόδους οι οποίες τροποποιούν τη συμπεριφορά, από κοινού με τους γονείς.
Να προτρέπει τον μαθητή να κάνει μικρά διαλείμματα κατά τη διάρκεια των εργασιών.
Να μπορεί ο μαθητής να ασχολείται με κάτι στη διάρκεια του μαθήματος.
Το διδακτικό υλικό θα πρέπει να κεντρίζει το ενδιαφέρον του παιδιού και να μην του βάζει ασκήσεις οι οποίες επαναλαμβάνονται. Θα πρέπει να χωρίζει τις δραστηριότητες σε επιμέρους ενότητες.
Να ενθαρρύνει το παιδί για την έννοια της ευθύνης.
Να ενημερώνει συχνά τους γονείς για την πρόοδό του.
Να προδιαθέτει τον μαθητή να του μιλά γενικώς , αλλά και ειδικώς για εκείνον.
Να δώσει το ελεύθερο στον μαθητή να έχει διπλά βιβλία εάν τα ξεχνά συνέχεια.

Κέντρο Εργοθεραπείας Καλύμνου

Στο Κέντρο Εργοθεραπείας Καλύμνου εφαρμόζουμε μία σειρά από στάδια που αποτελούν την εργοθεραπευτική διαδικασία. Μπορείτε να ενημερωθείτε αναλυτικά για αυτά στην ενότητα υπηρεσίες.

Ζητήστε Δωρεάν Αξιολόγηση

Μπορείτε να κλείσετε σήμερα τη πρώτη ΔΩΡΕΑΝ συνεδρία αξιολόγησης στο Κέντρο Εργοθεραπείας Καλύμνου συμπληρώνωντας τα στοιχεία σας.

ΔΩΡΕΑΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

To Top ↑