info@ergotherapy-kalymnos.gr

22430 50563 69457 26824

Τα Βασικά Σημεία Ανάπτυξης Παιδιού

Η κατανόηση των βασικών σημείων ανάπτυξης του παιδιού από τη βρεφική ηλικία αποτελεί σημαντικό βοήθημα για τους γονείς αλλά και για την ίδια τη διαδικασία της Εργοθεραπείας που έρχεται να λειτουργήσει υποστηρικτικά σε αυτά τα στάδια.

Η διαχώριση

Τα σημεία ανάπτυξης χωρίζονται σε 8 κύριες ομάδες με βάση την ηλικία του παιδιού.

6 Μηνών

Στηρίζεται

Στηρίζει το βάρος του στα χέρια του, ενώ εκτίνει τους αγκώνες του. To βάρος του πέφτει στα πόδια του και όταν είναι μπρούμυτα, γυρνάει ανάσκελα.

Κάθεται

Κάθεται σε μία καρέκλα ή σε ένα καρότσι και στηρίζεται, ενώ όταν το σηκώνουν από το κρεβάτι, σηκώνει το κεφάλι.

Αγγίζει

Αγγίζει και κρατάει αντικείμενα με την παλάμη του. Έχει τη δυνατότητα να πίνει από ένα φλιτζάνι όταν κάποιος του το κρατάει.

Χαίρεται

Χαίρεται με τα παιχνίδια του, τα ξεχνά όμως όταν του πέσουν από τα χέρια.

Χαμογελάει

Στις αλληλεπιδράσεις του με ενήλικες, χαμογελάει σε όλους, γνωστούς & αγνώστους. Τους βλέπει όπως ένας ενήλικας.

Μεταφέρει

Μεταφέρει αντικείμενα από το ένα χέρι στο άλλο κρατώντας τα από τη μέση. Ενώ κρατάει το ένα αντικείμενο στο χέρι, το περιεργάζεται με το άλλο και βάζει τα αντικείμενα στο στόμα του. Ξεχωρίζει τα αντικείμενα με την αφή και τα εντοπίζει από τον ήχο που κάνουν. Όταν ένα αντικείμενο κινείται, το παρακολουθεί με προσοχή. Στις ενέργειες που κάνει, προστίθεται το να χτυπάει παλαμάκια αλλά και να γρατζουνάει επιφάνειες.

9 μηνών

Κάθεται σταθερά

Κάθεται σταθερά στο πάτωμα για 10 λεπτά, σκύβει προς τα μπρος και ανασηκώνεται. Προχωραει προς τα πίσω, προσπαθεί να μπουσουλίσει. Στέκεται ενώ στηρίζεται στα έπιπλα. Τραβάει τον εαυτό του για να σταθεί όρθιο. Στην αλληλεπίδρασή του με τα αντικείμενα, τα αφήνει ή τα πετάει.

Συνδυάζει τις αισθήσεις

Συνδυάζει την κίνηση με την όραση και την αφή για να παίξει με τα παιχνίδια του, το οποίο ονομάζεται αισθητικοκινητικό παιχνίδι. Έχει τη δυνατότητα να ρίξει τα παιχνίδια του στο πάτωμα

Χρησμοποιεί τον δείκτη

Από τα δάχτυλά του, χρησμοποιεί τον δείκτη για να αντιληφθεί τα αντικείμενα. Αυξάνεται η αισθητική αντίληψη με την πλευρά των δακτύλων του.

12 μηνών

Τα πρώτα βήματα

Κάνει τα πρώτα του βήματα ενώ στηρίζεται με βοήθεια. Περπατά χρησιμοποιώντας όλο το πέλμα, όταν του κρατούν το ένα χέρι.

Αναγνωρίζει αντικείμενα

Γυρίζει το σώμα του ενώ κάθεται και σέρνεται στους γλουτούς, για να πιάσει ένα αντικείμενο. Χρησιμοποιεί είτε το δεξί, είτε το αριστερό χέρι τον πρώτο χρόνο. Αρχίζει να αναγνωρίζει αντικείμενα με τη βοήθεια της αφής. Ξεφυλλίζει πολλές σελίδες μαζί, μουτζουρώνει με κηρομπογιές όταν ζωγραφίζει. Αντιδρά όταν ακούει μουσική. Μπορεί να μασήσει το φαγητό του, όπως για παράδειγμα ένα μπισκότο. Καταλαβαίνει μικρές προτάσεις, όπως: δώσε μου το ή κάνε αντίο κλπ.

Αναγνωρίζει το όνομα του

Παρακολουθεί διάφορες εκφράσεις του προσώπου, δίνει ένα από τα παιχνίδια του, όταν του το ζητήσουμε. Τώρα πια, μπορεί και αναγνωρίζει τ' όνομά του και γυρίζει όταν το φωνάζουμε

1 - 2 ετών

Επιζητά την προσοχή

Δίνει ένα παιχνίδι όταν του το ζητήσουμε, παρακολουθεί τις εκφράσεις των προσώπων, δείχνει τη χαρά του, ενώ δεν θέλει να το αφήνουμε μόνο και επιζητά την προσοχή. Ταυτόχρονα, αρχίζει ν' αποκτά συνήθειες και επιθυμίες.

Αποκτά περισσότερη ενέργεια

Κάνει άλματα ενώ τρέχει, προσπαθεί να σκαρφαλώσει σε ένα κάθισμα, περπατάει κουβαλώντας αντικείμενα, ανεβαίνει τη σκάλα μπουσουλώντας. Πετάει τη μπάλα δυνατά. Μπορεί να σύρει ένα παιχνίδι με ρόδες, ενώ χρησιμοποιεί και τα 2 χέρια, μπορεί να γονατίσει και αρχίζει να πηδά.

Αρχίζει τις μικροκατασκευές

Ενδιαφέρεται για το σκάψιμο, αρχίζει να παίζει με παιχνίδια που έχουν σχέση με κατασκευές, ξεφυλλίζει βιβλία, αγκαλιάζει την κούκλα του, μπορεί να χρησιμοποιεί ένα κουτάλι, πίνει από το φλιτζάνι, δείχνει ένα αντικείμενο, μπορεί να κατασκευάσει έναν πύργο με 3 -6 κύβους.

2 - 3 ετών

Χρησιμοποιεί διάφορα μέρη του λόγου

Μπορεί να κατανοήσει βασικές λέξεις όπως προσωπικές αντωνυμίες ( εγώ, εσύ κλπ), τοπικά επιρρήματα (μέσα, έξω, πάνω κλπ), μιλάει για πράγματα που τον ενδιαφέρουν. Πλησιάζοντας την ηλικία των τριανταέξι μηνών, χρησιμοποιεί διάφορα μέρη του λόγου όπως προθέσεις, τον πληθυντικό αριθμό, κτητικές αντωνυμίες, καταλήξεις ρημάτων..

Αρχίζει το τρίκυκλο ποδηλατάκι

Μπορεί να περπατήσει ανάμεσα από 2 ίσιες γραμμές αλλά και προς τα πίσω, πηδάει στα δυο ή στο ένα του πόδι, τρέχει έχοντας ισορροπία, αρχίζει και κάνει τρίκυκλο ποδηλατάκι. Φτάνοντας πια στον τρίτο χρόνο, μπορεί πλέον να ανεβαίνει σκάλες με εναλλαγή ποδιών και κατεβαίνει τοποθετώντας τα δυο πόδια σε ένα σκαλοπάτι. Όταν περπατά, το κάνει στις μύτες των ποδιών.

Αντιγράφει κύκλους

Βάζει τους μαρκαδόρους στη μύτη του και κάνει σημάδια με αυτούς, ενώ αντιγράφει κύκλους, οριζόντιες και κάθετες γραμμές.

Παίζει με ευκολία οπουδήποτε

Μπορεί να παίζει με ευκολία οπουδήποτε. Όπως για παράδειγμα σε μία εξοπλισμένη παιδική χαρά ή στις σκάλες.

Ξεκουμπώνει μεγάλα κουμπιά

Βοηθάει τον εαυτό του ενώ ντύνεται, παραδείγματος χάρη μπορεί να ξεκουμπώνει μεγάλα κουμπιά και αρχίζει να λέει ότι θέλει να πάει στην τουαλέτα, ενώ μπορεί να λερωθεί.

Ξεκινά να ζωγραφίζει

Κρατάει το μολύβι στα δάχτυλα του, αντί στην παλάμη του. Ξεκινά να ζωγραφίζει.

Κατανοεί μέρη του σώματος

Αρχίζει να κατανοεί τουλάχιστον έξι μέρη του σώματος, και δείχνει τα αντίστοιχα μέρη μιας κούκλας ή του δικού του.

Απαντά σε καθημερινές ερωτήσεις

Έχει τη δυνατότητα να απαντά σε απλές καθημερινές ερωτήσεις. Μπορεί να αντεπεξέλθει σε εντολές που περιλαμβάνουν δύο ενέργειες, για παράδειγμα: «Βρες τα παπούτσια σου και πάρε το παλτό σου» .

Χρησιμοποιεί το καλαμάκι

Μπορεί να πίνει νερό από ένα μικρό ποτήρι χωρίς βοήθεια και χρησιμοποιεί καλαμάκι παρόλο που μπορεί να πιτσιλιστεί.

Αντιλαμβάνεται τα μεγέθη

Αντιλαμβάνεται τα μεγέθη, όπως «μεγάλο» «ψηλό», «κοντό» κ.τ.λ.

3 - 4 ετών

Ευκολία στη σκάλα

Όταν βρίσκεται στις σκάλες, πηδά από το τελευταίο σκαλοπάτι. Ανεβαίνοντας την σκάλα βάζει ένα πόδι σε κάθε σκαλί. Πλέον μπορεί και περπατά σε ευθεία γραμμή. Κάνει ποδήλατο με 3 ρόδες. Πετάει τη μπάλα ενώ σηκώνει το χέρι του πάνω από τον ώμο.

Παίζει με συναρμολογούμενα παιχνίδια

Του αρέσει να μουτζουρώνει βιβλία, και αρχίζει να ενδιαφέρεται πλέον για κατασκευαστικά και συναρμολογούμενα παιχνίδια. Τις περισσότερες φορές καταστρέφει αυτό που φτιάχνει, ενώ στα ενδιαφέροντά του είναι και ο χορός. Αρχίζει πια να παίζει μιμούμενο τη συμπεριφορά ενηλίκων, χρησιμοποιώντας αντικείμενα, και παίζει με κούκλες.

Μαθαίνει να κόβει

Πλέον, μπορεί να χτίζει έναν πύργο με 6-7 τουβλάκια, ενώ μαθαίνει να κρατάει το ψαλίδι και να το ανοιγοκλείνει, όπως επίσης μαθαίνει να κόβει.

Ντύνεται μόνο του

Όταν βάζει τα παπούτσια του, βάζει το αριστερό στο δεξί και το αντίθετο. Μπορεί να ντύνεται και να γδύνεται μόνο του.

Συνεργάζεται με άλλα παιδιά

Όταν το επαινούμε ή αισθάνεται ντροπή, νιώθει συναισθηματικά ευάλωτο. Μπορεί να συνεργάζεται με άλλα παιδιά.

4 - 5 ετών

1

Ζωγραφίζει με τα δάχτυλα

Όταν κατεβαίνει τις σκάλες, βάζει ένα πόδι σε κάθε σκαλί. Χοροπηδάει στο ένα πόδι, παίζοντας παραδείγματος χάρη, κουτσό. Παίζει με το νερό, τη λάσπη και την άμμο και ζωγραφίζει με τα δάχτυλα.

2

Κάνει κανονικά ποδήλατο

Πλέον κάνει κανονικά ποδήλατο ενώ ενδιαφέρεται για ομαδικά παιχνίδια, αλλά και αρχίζει να «παλεύει» με άλλα παιδιά.

3

Μετρά ως το είκοσι

Έχει τη δυνατότητα να γνωρίζει κάποια κέρματα, μπορεί να μετρά ως το είκοσι, ενώ κατανοεί τις έννοιες όπως ο χώρος, η σειρά αλλά και τις αποστάσεις.

4

Κουκλοθέατρο και παραμύθια

Του αρέσει το κουκλοθέατρο ενώ αρχίζει να ενδιαφέρεται για παραμύθια.

5

Ζωγραφική σε πλαίσια

Μπορεί να βάζει χρώματα σε ένα πλαίσιο, να ζωγραφίζει έναν άνθρωπο χωρίς όμως κορμό, ενώ επιπλέον μπορεί να σχεδιάζει έναν σταυρό ή ένα τρίγωνο.

6

Αναγνωρίζει αντικείμενα

Αναγνωρίζει τα αντικείμενα βάσει των μορφών τους. Μπορεί πια να χρησιμοποιεί το ψαλίδι.

7

Ντύνεται μόνο του

Μπορεί να ντύνεται και να γδύνεται μόνο του, χρησιμοποιώντας με ευκολία τα κουμπιά και το φερμουάρ. Επιπροσθέτως, στο θέμα της υγιεινής, μπορεί πια μόνο του να πλένει το πρόσωπο και τα χέρια του, να βουρτσίζει τα δόντια του, και να πηγαίνει πια στην τουαλέτα.

8

Συμμετέχει σε συζητήσεις

Μπορεί να συμμετέχει σε συζητήσεις ενηλίκων και ζητά συγγνώμη αν έχει κάνει κάποιο σφάλμα, ενώ εκδηλώνει περισσότερη ανεξαρτησία.

5 - 6 ετών

Δένει τα κορδόνια του

Χρησιμοποιεί το ψαλίδι κόβοντας σε ίσια γραμμή, ενώ μπορεί να σχεδιάσει ένα τετράγωνο ή ένα τρίγωνο. Μπορεί να δέσει τα κορδόνια του.

Εκφράζει διαθέσεις

Έχει τη δυνατότητα να αντιλαμβάνεται τις διαθέσεις και να τις εκφράζει, όπως για παράδειγμα χαρά, λύπη, θυμό. Πλέον αλλάζει ο ρόλος του στην οικογένεια και επιλέγει τους φίλους του.

Αντιλαμβάνεται κανόνες παιχνιδιών

Αντιλαμβάνεται ότι υπάρχουν κανόνες στα παιχνίδια, τους οποίους σέβεται.

Γράφει του όνομα του

Μπορεί να αντιληφθεί τι είναι αριστερά και τι δεξιά στο σώμα του, μπορεί να λέει την αλφάβητο, πλέον μπορεί και γράφει το μικρό του όνομα, να τοποθετεί αριθμούς στη σειρά.

Αντιγράφει σύνθετα σχέδια

Έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί σωστά την ξύστρα, να αντιγράφει σύνθετα σχέδια. Επιπλέον, μπορεί να χειρίζεται με επιδεξιότητα το ψαλίδι, κάνει πατίνι και τώρα πια ποδήλατο με 2 ρόδες.

Νιώθει υπεύθυνο

Νιώθει υπεύθυνο και αντεπεξέρχεται σε κάποιο καθήκον το οποίο του έχει ανατεθεί. Επιπλέον, μπορεί να βγει έξω από το σπίτι και να κινηθεί τουλάχιστον δύο τετράγωνα μακριά από αυτό.

Υποδύεται ρόλους

Νιώθει διάφορα συναισθήματα, όπως τη συμπαράσταση, αλλά επίσης μπορεί να παρηγορήσει κάποιον άλλο. Πλέον μπορεί να υποδυθεί ρόλους και είναι σε θέση να εξηγήσει κάποιους κανόνες.

Κλείστε σήμερα την πρώτη αξιολόγηση

Και ενημερωθείτε για τη δική σας περίπτωση...

Κέντρο Εργοθεραπείας Καλύμνου

Στο Κέντρο Εργοθεραπείας Καλύμνου εφαρμόζουμε μία σειρά από στάδια που αποτελούν την εργοθεραπευτική διαδικασία. Μπορείτε να ενημερωθείτε αναλυτικά για αυτά στην ενότητα υπηρεσίες.

Ζητήστε Αξιολόγηση

Μπορείτε να κλείσετε σήμερα την πρώτη συνεδρία αξιολόγησης στο Κέντρο Εργοθεραπείας Καλύμνου συμπληρώνωντας τα στοιχεία σας.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

To Top ↑